gumiabroncs-kezeles

Gumiabroncsok és kezelésük

Az út és a gépkocsiban utazók kapcsolatát a gumik biztosítják. Ez a négytenyérnyi felület nagymértékben befolyásolja az utazási kényelmünket és biztonságunkat. Az út és a jármű között működő erők a gumiabroncsot terhelik. Két fő erőt különböztetünk meg:

  • Hosszirányú erő: gyorsítás, fékezés hatására
  • Oldalirányú erő: kanyarodás hatására

Minél nagyobb a gépkocsi sebessége, annál nagyobb terhelés hárul a gumikra.
A gumiköpeny gyártók, ezért különböző gumiköpenyeket készítenek az alkalmazás céljának megfelelően.

A legelterjedtebb gumiköpenyek:

  • szövetszerkezetük szerint: a radiál gumiköpenyek.
  • időjárás szerint alkalmazható: nyári, téli, négy évszakos stb.

Ezek a gumiköpenyek sajátos tulajdonságokkal rendelkeznek, melyeket üzemeltetés során figyelembe kell venni.
Ebben nyújt segítséget a gumiköpenyeken elhelyezett jelölő rendszer.

A gumiabroncs oldalfalán található jelölések:

  1. A gumiabroncs gyártója (Gyártmány)
  2. Mintázat jelölése
  3. Gumiabroncs-szélesség mm-ben
  4. Keresztmetszeti viszonyszám (abroncs magasságának és szélességének aránya százalékban H/B)
  5. Radiál gumi
  6. Kerékpánt átmérő collban
  7. Terhelési index (Li)
  8. Sebesség index (Si)
  9. Tömlő nélküli gumiabroncs
  10. Gyártási idő – DOT (2000 előtt: XX=hét, X=év, utolsó számjegy; 2000 után: XX=hét, XX=év, utolsó két számjegy)
  11. Kopásjelző (1,6 mm TWI)
  12. Kiegészítő jelölés megnövelt terhelhetőségű gumiabroncsokhoz
  13. Téli alkalmazhatóság jelölése téli és négy évszakos gumiabroncsokhoz

B: Gumiabroncs szélesség
H: Gumiabroncs magasság
F: Keréktárcsa szélesség (collban)
C: keréktárcsa átmérő (collban)

Sebesség index
M – 130 km/h
N – 140 km/h
P – 150 km/h
Q – 160 km/h
R – 170 km/h

S – 180 km/h
T – 190 km/h
U – 200 km/h
H – 210 km/h
V – 240 km/h
Z – 240 km/h felett

gumiabroncs-kezeles

A gumiabroncsok élettartamát nagymértékben befolyásoló tényezők:

  • Vezetési stílus
  • Jármű leterheltsége
  • Útviszonyok
  • Gumik megfelelő karbantartása.

Karbantartás:
A gépkocsivezető által végzett rendszeres ellenőrzés, a pótkereket is beleértve.

  • Profil mélység 1,6 mm OMSZ belsőutasítás: min.2.0 mm illetve gyártó által meghatározott érték.
  • Rendellenes kopás
  • Levegőnyomás ellenőrzése és a gyár által előírt érték beállítása, legalább hetente egyszer. Lásd táblázat.
  • Elhasználódás és sérülések vizsgálata a gumiköpeny teljes felületén és a szelepeken vizsgálva.

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

A weboldalon sütiket (cookie-kat) használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak.